MASS EFFECT

Yazar:


Yeni nesil konsolların çıkmasıyla beraber, PC oyuncularının dışında, önceden çok da etkin olmayan konsol oyuncuları yavaş yavaş çoğalmaya başladı. Bununla orantılı olarak hem konsollar, hem de oyuncular için yeni oyunların gelmesi kaçınılmazdı. Özellikle Nintendo firmasının konsolu Wii ile büyük bir sükse yapması, Sony ve Microsoft firmalarını harekete geçirmişti. Bu iki firmanın da kullandığı silahlardan birisi, yalnızca kendi konsollarına üretilecek oyunlardı.

Mass Effect de bu bahsettiğimiz kategoriye giren oyunlardan bir tanesi. Xbox 360 için özel olarak üretilen oyun, aslında bizi şaşırtmayan bir özelliğe sahip. Bu da yapımcısının Bioware olması.

"Sabreden derviş, muradına ermiş!"

Bioware firmasının uzun yıllardır adını duyurduğu ama çoktandır bilgi vermediği oyunlarla beraber anılan Mass Effect, son dönemde hızlı bir gelişim dönemi geçirdi ve biz oyuncuların karşısına çıktı. Bioware denilince akla ilk gelen terim RPG olduğundan, Mass Effect'i de bu türe sokmadan geçemiyoruz.

Oyun hakkında teknik bilgilere geçmeden önce benim oyun çıkmadan önce çok merak ettiğim bir noktaya değinmek istiyorum. Yapımcılar oyunu piyasaya sürmeden önce oyun hakkında tanıtım yaptığı videolarda, çeşitli fuarlarda ve oyun hakkında bilgi verdiği platformlarda, oyunda kullanılan diyalog sisteminin anlatıldığı gibi oyuna aktarılmış olması. Piyasada yer alan diğer RPG oyunlarında kullanılan diyalog sistemiyle ME'deki sistem tamamen farklı. Diğer oyunlarda genellikle karşıdaki karakterle konuşmanın nereye gideceği önceden belli oluyordu. Ancak Mass Effect'te bu durum böyle değil. Konuşmanın gidişatı tamamen oyuncuya bırakılmış durumda; istersek karşıdakine yumuşak davranıp "tatlı söz yılına deliğinden çıkarır" sözünü uyguluyoruz, istersek de güç kullanıp "birlikten kuvvet doğar" (uymadı bu) olayını gerçekleştiriyoruz. Tabii bunları kolayca yapmak için ciddi seviyede İngilizce bilgisi gerekiyor. Kısacası bu, oyunun oyuncuların beğenisini çekmek için kullandığı en büyük silahlarından bir tanesi.

Mass Effect, aslında piyasadaki diğer RPG oyunlarının oluşturduğu düzeni bozmadan devam ediyor. Oyunculara oynanabilirliğini göstermeden önce hikâyesi ile vurmayı hedefleyen oyun, ilk başta bunu başaramıyor gibi gözükse de, hikâyenin derinliği anlaşıldıktan sonra bu amacına sonuna kadar ulaşıyor. Uzun zaman önce insan ırkı dahil tüm canlıları yok etmek üzere oluşturulmuş robot grubu, işini yapmaya başlıyor. Açtığı savaş sürerken engelleniyor ve canlı organizma için tehlike büyük çaplara ulaşmadan geçiştiriliyor. Daha sonra ise günümüze yaklaşan konular senaryoya dâhil oluyor ve başlangıçta basit gibi gözüken hikâye, dallanıp budaklanıyor. Bu da oyunun havasına olumlu katkı yapıyor.

Oyun, RPG özelliğinin dışında hafif de olsa bir çatışma özelliğini barındırıyor bünyesinde. Genellikle karşılıklı siper alıp ateş etme formatında gerçekleşen bu olay, oyunda ön plana çıkmasa da, zaman zaman devreye girip sıkılması muhtemel oyuncuyu hareketlendiriyor. Çatışma demişken, oyunda yanımızda iki arkadaşımız bulunuyor. Onları çeşitli emirlerle yönlendirme şansına sahibiz. Tabii ki bu emirler çok detaylı değil, zaten böyle olsa oyunun genel amacına ters düşerdi. Emirler, "burada kal", "şuraya git", "Ali topu at" tarzında. Zaten oyunun gidişatına çok büyük bir etki yapmıyor, ama çatışmalarda onlardan yardım almakta fayda var.

Teknik konuların efendisi: Bioware

Başlığa böyle yazdık ama ben direkt eksi yönünden başlıyorum teknik konuların. Yapay zeka, beni üzecek seviyede aşağıda. RPG oyununda çok fazla yapay zekaya gerek duyulmasa da, özellikle oyunun çatışma sahnelerinde bu eksikliği hissedebiliyoruz. Arkadaşlarımıza verdiğimiz emirlerin uygulanışına baktığımızda, hafif aksaklıkların olduğunu anlıyoruz.

Bioware ismi bir oyunun altına imzasını atınca, o oyunda karakter geliştirme olayı eksiksiz olur. Bu, önceki tüm oyunlarda böyleydi, bundan sonra da böyle olacak. Neden mi? Mass Effect'te yer alan karakter geliştirme olayı, diğer RPG'lere oranla çok üst düzeylerde. Oyunda ilerledikçe karakterinizi ister elinizle, puanları kendi isteğinize göre serpiştirirken, isterseniz de oyundaki otomatik yükseltme ile puanları otomatik olarak dağıtabiliriz. Ama RPG geçmişi olan oyuncular adına bu otomatik dağıtma pek bir şey anlam ifade etmiyor. Oyundaki yan görevler ise, çok zayıf kalıyor oyunun genel profiline göre. Yapımcılar, oyuna çeşitlilik yapması için etkilediği yan görevler pek işe yaramamış durumda.

Oyunda yer alan eşyaların sayısı tatmin edici düzeyde. Oyunda karşımıza çıkan silahlar, zırhlar; kısaca karakterimizin kullanacağı her türlü eşya, oldukça çeşitli bir biçimde kullanıma açılmış. Tabii bu eşyaları tek karakterimizin üzerinde değil, arkadaşlarımızın üzerinde de paylaştırıyoruz. Bu da oyundaki çatışma sahnelerinde işimize yarıyor. Tabii bu paylaştırma olayına istediğimiz zaman müdahale edebiliyor, oyunda karşımıza çıkan durumlara göre belirleyebiliyoruz. Oyuna az miktarda ama gayet iyi şekilde enjekte edilmiş "Biotic" olayı. Çok fazla etki etmese de, Biotic denilen güçlerimiz bazı anlarda kurtarıcımız oluyor. Bu özel güçleri iyice araştırmanızı öneriyor, fazla da detay vermek istemiyorum açıkçası. =)

Envanter olayı ise beni -ciddi anlamda- hayal kırıklığına uğratan tek olay oyundaki. Bioware neden böyle bir sistem yapmış anlamadım ama gerçekten karışıyor. Oyunda ilerledikçe ve bağlantılı olarak Envanter sistemini daha fazla kullanmak gerektiğinde, işin içinden çıkmanız zorlaşıyor.

Grafiksel olarak oyunun başarısını konuşmaya gerek bile yok. Neden mi? Oyunda kullanılan motor, başarısını sonuna kadar kanıtlamış, artık yapımcıların vazgeçilmezi olan Unreal 3 Engine. Bioware, bu oyunda bu motoru kullanarak oyuncuların pozitif düşüncelerini anında üzerine çekmiş durumda. Özellikle RPG oyunlarında iyi grafiklerin olması, RPG severlerin ciddi anlamda hoşuna giden bir durum. Arka plan grafiklerinden ziyade, yüz modellemeleri tek kelimeyle kusursuz. Diyalog sahnelerinde bir film izliyormuş gibi hissediyorsunuz ki bunun en önemli sebebi Unreal 3 Engine'ın modellemeler konusundaki başarısı. Oyunda karakterimizi şekillendirirken de detaylı bir sahneyle karşılaşıyoruz. Seçeneklerle beraber karakterimizi istediğimiz gibi oluşturuyor, erkek/kadın seçeneğini seçmemize izin veriyor. Ortalarda gezenler için seçenek mevcut değil yalnız...

Az önce söylediğim film hissiyatını bize yansıtmasının en büyük yardımcısı ise oyundaki ses ve seslendirmeler. Oyun süresince bize eşlik edecek olan sesler gerçekten başarılı. Yapımcıların bu konuda çalıştığı belli oluyor, çünkü seslendirmeler gayet iyi. Zaten RPG dendiğinde akla gelen diyalogların oyuncuları etkilemesi, seslendirme kalitesine bağlı bir şey.

Bioware'in elinden çıkan Mass Effect, son zamanlarda piyasaya sürülmüş en iyi RPG'lerden birisi. Unreal 3 Engine'ın gücünü sonuna kadar kullanan, seslendirme konusunda iyi iş çıkarmış ve türe getirdiği diyalog sistemindeki değişikliklerle kesinlikle oynanması gereken bir oyun. Zaten RPG hastalarının çoktan alıp oynadığını biliyoruz, ama oynamayan kaldıysa, hiç değilse RPG'ye başlamak için iyi bir tercih. Oyunsuz kalmayın

.

0 yorum → "MASS EFFECT"

Yorum Gönder

Abone Olun

PageRank

Son Yazılar

PageRank

2.06.2008

MASS EFFECT


Yeni nesil konsolların çıkmasıyla beraber, PC oyuncularının dışında, önceden çok da etkin olmayan konsol oyuncuları yavaş yavaş çoğalmaya başladı. Bununla orantılı olarak hem konsollar, hem de oyuncular için yeni oyunların gelmesi kaçınılmazdı. Özellikle Nintendo firmasının konsolu Wii ile büyük bir sükse yapması, Sony ve Microsoft firmalarını harekete geçirmişti. Bu iki firmanın da kullandığı silahlardan birisi, yalnızca kendi konsollarına üretilecek oyunlardı.

Mass Effect de bu bahsettiğimiz kategoriye giren oyunlardan bir tanesi. Xbox 360 için özel olarak üretilen oyun, aslında bizi şaşırtmayan bir özelliğe sahip. Bu da yapımcısının Bioware olması.

"Sabreden derviş, muradına ermiş!"

Bioware firmasının uzun yıllardır adını duyurduğu ama çoktandır bilgi vermediği oyunlarla beraber anılan Mass Effect, son dönemde hızlı bir gelişim dönemi geçirdi ve biz oyuncuların karşısına çıktı. Bioware denilince akla ilk gelen terim RPG olduğundan, Mass Effect'i de bu türe sokmadan geçemiyoruz.

Oyun hakkında teknik bilgilere geçmeden önce benim oyun çıkmadan önce çok merak ettiğim bir noktaya değinmek istiyorum. Yapımcılar oyunu piyasaya sürmeden önce oyun hakkında tanıtım yaptığı videolarda, çeşitli fuarlarda ve oyun hakkında bilgi verdiği platformlarda, oyunda kullanılan diyalog sisteminin anlatıldığı gibi oyuna aktarılmış olması. Piyasada yer alan diğer RPG oyunlarında kullanılan diyalog sistemiyle ME'deki sistem tamamen farklı. Diğer oyunlarda genellikle karşıdaki karakterle konuşmanın nereye gideceği önceden belli oluyordu. Ancak Mass Effect'te bu durum böyle değil. Konuşmanın gidişatı tamamen oyuncuya bırakılmış durumda; istersek karşıdakine yumuşak davranıp "tatlı söz yılına deliğinden çıkarır" sözünü uyguluyoruz, istersek de güç kullanıp "birlikten kuvvet doğar" (uymadı bu) olayını gerçekleştiriyoruz. Tabii bunları kolayca yapmak için ciddi seviyede İngilizce bilgisi gerekiyor. Kısacası bu, oyunun oyuncuların beğenisini çekmek için kullandığı en büyük silahlarından bir tanesi.

Mass Effect, aslında piyasadaki diğer RPG oyunlarının oluşturduğu düzeni bozmadan devam ediyor. Oyunculara oynanabilirliğini göstermeden önce hikâyesi ile vurmayı hedefleyen oyun, ilk başta bunu başaramıyor gibi gözükse de, hikâyenin derinliği anlaşıldıktan sonra bu amacına sonuna kadar ulaşıyor. Uzun zaman önce insan ırkı dahil tüm canlıları yok etmek üzere oluşturulmuş robot grubu, işini yapmaya başlıyor. Açtığı savaş sürerken engelleniyor ve canlı organizma için tehlike büyük çaplara ulaşmadan geçiştiriliyor. Daha sonra ise günümüze yaklaşan konular senaryoya dâhil oluyor ve başlangıçta basit gibi gözüken hikâye, dallanıp budaklanıyor. Bu da oyunun havasına olumlu katkı yapıyor.

Oyun, RPG özelliğinin dışında hafif de olsa bir çatışma özelliğini barındırıyor bünyesinde. Genellikle karşılıklı siper alıp ateş etme formatında gerçekleşen bu olay, oyunda ön plana çıkmasa da, zaman zaman devreye girip sıkılması muhtemel oyuncuyu hareketlendiriyor. Çatışma demişken, oyunda yanımızda iki arkadaşımız bulunuyor. Onları çeşitli emirlerle yönlendirme şansına sahibiz. Tabii ki bu emirler çok detaylı değil, zaten böyle olsa oyunun genel amacına ters düşerdi. Emirler, "burada kal", "şuraya git", "Ali topu at" tarzında. Zaten oyunun gidişatına çok büyük bir etki yapmıyor, ama çatışmalarda onlardan yardım almakta fayda var.

Teknik konuların efendisi: Bioware

Başlığa böyle yazdık ama ben direkt eksi yönünden başlıyorum teknik konuların. Yapay zeka, beni üzecek seviyede aşağıda. RPG oyununda çok fazla yapay zekaya gerek duyulmasa da, özellikle oyunun çatışma sahnelerinde bu eksikliği hissedebiliyoruz. Arkadaşlarımıza verdiğimiz emirlerin uygulanışına baktığımızda, hafif aksaklıkların olduğunu anlıyoruz.

Bioware ismi bir oyunun altına imzasını atınca, o oyunda karakter geliştirme olayı eksiksiz olur. Bu, önceki tüm oyunlarda böyleydi, bundan sonra da böyle olacak. Neden mi? Mass Effect'te yer alan karakter geliştirme olayı, diğer RPG'lere oranla çok üst düzeylerde. Oyunda ilerledikçe karakterinizi ister elinizle, puanları kendi isteğinize göre serpiştirirken, isterseniz de oyundaki otomatik yükseltme ile puanları otomatik olarak dağıtabiliriz. Ama RPG geçmişi olan oyuncular adına bu otomatik dağıtma pek bir şey anlam ifade etmiyor. Oyundaki yan görevler ise, çok zayıf kalıyor oyunun genel profiline göre. Yapımcılar, oyuna çeşitlilik yapması için etkilediği yan görevler pek işe yaramamış durumda.

Oyunda yer alan eşyaların sayısı tatmin edici düzeyde. Oyunda karşımıza çıkan silahlar, zırhlar; kısaca karakterimizin kullanacağı her türlü eşya, oldukça çeşitli bir biçimde kullanıma açılmış. Tabii bu eşyaları tek karakterimizin üzerinde değil, arkadaşlarımızın üzerinde de paylaştırıyoruz. Bu da oyundaki çatışma sahnelerinde işimize yarıyor. Tabii bu paylaştırma olayına istediğimiz zaman müdahale edebiliyor, oyunda karşımıza çıkan durumlara göre belirleyebiliyoruz. Oyuna az miktarda ama gayet iyi şekilde enjekte edilmiş "Biotic" olayı. Çok fazla etki etmese de, Biotic denilen güçlerimiz bazı anlarda kurtarıcımız oluyor. Bu özel güçleri iyice araştırmanızı öneriyor, fazla da detay vermek istemiyorum açıkçası. =)

Envanter olayı ise beni -ciddi anlamda- hayal kırıklığına uğratan tek olay oyundaki. Bioware neden böyle bir sistem yapmış anlamadım ama gerçekten karışıyor. Oyunda ilerledikçe ve bağlantılı olarak Envanter sistemini daha fazla kullanmak gerektiğinde, işin içinden çıkmanız zorlaşıyor.

Grafiksel olarak oyunun başarısını konuşmaya gerek bile yok. Neden mi? Oyunda kullanılan motor, başarısını sonuna kadar kanıtlamış, artık yapımcıların vazgeçilmezi olan Unreal 3 Engine. Bioware, bu oyunda bu motoru kullanarak oyuncuların pozitif düşüncelerini anında üzerine çekmiş durumda. Özellikle RPG oyunlarında iyi grafiklerin olması, RPG severlerin ciddi anlamda hoşuna giden bir durum. Arka plan grafiklerinden ziyade, yüz modellemeleri tek kelimeyle kusursuz. Diyalog sahnelerinde bir film izliyormuş gibi hissediyorsunuz ki bunun en önemli sebebi Unreal 3 Engine'ın modellemeler konusundaki başarısı. Oyunda karakterimizi şekillendirirken de detaylı bir sahneyle karşılaşıyoruz. Seçeneklerle beraber karakterimizi istediğimiz gibi oluşturuyor, erkek/kadın seçeneğini seçmemize izin veriyor. Ortalarda gezenler için seçenek mevcut değil yalnız...

Az önce söylediğim film hissiyatını bize yansıtmasının en büyük yardımcısı ise oyundaki ses ve seslendirmeler. Oyun süresince bize eşlik edecek olan sesler gerçekten başarılı. Yapımcıların bu konuda çalıştığı belli oluyor, çünkü seslendirmeler gayet iyi. Zaten RPG dendiğinde akla gelen diyalogların oyuncuları etkilemesi, seslendirme kalitesine bağlı bir şey.

Bioware'in elinden çıkan Mass Effect, son zamanlarda piyasaya sürülmüş en iyi RPG'lerden birisi. Unreal 3 Engine'ın gücünü sonuna kadar kullanan, seslendirme konusunda iyi iş çıkarmış ve türe getirdiği diyalog sistemindeki değişikliklerle kesinlikle oynanması gereken bir oyun. Zaten RPG hastalarının çoktan alıp oynadığını biliyoruz, ama oynamayan kaldıysa, hiç değilse RPG'ye başlamak için iyi bir tercih. Oyunsuz kalmayın

.

0 | YORUM:

Labels

OYUNLAR HAKKINDA HABERLER, TANITIMLAR, İNCELEMELER, TAM ÇÖZÜMLER, HiLELER VE DAHA FAZLASI ...

Categories

ӨΥЦПDЦПΥi - OYUN ANALİZ BLOGU: MASS EFFECT.
Anarschi Hit Adam